šuf : antikrist na výletě

Hurá, přiletěly mi věci. Mezi nejočekávanějšími byly náhradní ponožky a kytara, která však přiletěla na dvě půlky. Malá hlava bez tělíčka a tělíčko bezhlavé.Přál bych si být jako strýček pompo – oba bych zasadil a vyrostly by my kytary dvě. .. A k čemu by mi vlastně byly? Mam rukou akorát tak na jednu. Diogenés by zahodil obě. Já bych zahodil jednu, ale předtim bych z ní vytáhl náhradní struny, ty se vášnivým kytaristům vždycky hodí. Nu dosti bylo snů, pravý muž netruchlí, ale hledá na gůglu opravnu kytar. Tu jsem nalezl, ale taktéž jsem nalezl několik rad ať se na opravy vyseru, že už bude porád znít na hovno, a ať si radši koupim novou. To mam určitě za to, že jsem tý kytaře nedal jméno. Stejně to zkusim spravit.

To bylo úvodní okénko z mého života hlavou dolů, nyní však k hlavnímu tématu. Šel jsem dneska nakoupit chlast – prodává se tu jen ve speciálních šopech, asi aby vyléčený alkoholici nebyli v pokušení hodit při nákupu v suprmárketu mezi kedlubny láhev tuzemáka. .. No prostě, jdu koupit chlast a najednou koukam že v jednom zaprdlým řadovým baráku, co vypadá jak smíšený zboží na socialistický vesnici, probíhá nedělní mše. Tak si řeknu: půjdeš tam, podíváš se na okultní rituály protinožců a kulturně se obohatíš. Pak se ale rázně utnu: seru na to. A pokračoval jsem k obchodu s chlastem. Jenže co se nestalo, krám je o nedělích zavřenej až do deseti. Dovtípil jsem se že majitel je buďto na mši, nebo dospává. Já dospávat nemohl, navíc jsem si řek že to je patrně boží znamení a šel jsem tedy taky na mši.

Mše a kostely vůbec nemam rád, asi proto že jako stoprocentní neznaboh mam k onomu prostředí odpor. Ani ne k samotný víře v boha, ta spočívá koneckonců akorát v identifikaci s nějakýma etickýma principama což je fajn a dělam to taky, možná víc než kdejakej věřící. Ke kostelnímu prostředí mam odpor kvůli lidem v něm obsaženým – jejich falešnýmu pocitu soudržnosti a údajný jednotě ve víře. Komunita! Vsadil bych boty, že půlka z nich se vůbec s ničim neidentifikuje, desatero porušuje obden a v komunitě je jen tak ze setrvačnosti, známostí a aby děti nezvlčily. Ale dost filozofování s kladivem, přečtěte si Nietzcheho, tomu to šlo líp, já pokračuju ve svým výletu za chlastem.

Hned před kostelem mě zaujala veliká upoutávka ve stylu "Ježíš je machr, tak přijď na mši, dostaneš džus zadarmo". Kostel podivného vzezření s parkovištěm "jen pro věřící" (bůh dává sice lásku všem, parkovací místa však jen někomu) vypadal docela pohodově, přesto jsem z výše zmíněných důvodů dovnitř nepáchl, a udělal jen pár fotek. Věřící (a mezi nimi i domnělý prodavač alkoholu) zpívali hezké písně, což je pěkné a tradiční – kdyby ty písně nezněly jak levnej popík osmdesátých let (včetně doprovodu bicích, kláves atd.), a kdyby digitální projektor nepromítal na zeď pakostela jejich text. No jo,holt moderní doba, nemůžu se dočkat až nám Benedikt XVI bude v třicetisekudnovým spotu před zprávama vykládat o svém pocitu čistoty sucha a bezpečí. Hudba dohrála, všichni se pokřižovali pan farář něco řekl a šlo se domů. Tentokrát už popík z ampliónů poskočil na konec let devadesátých, asi aby se starouškové nešourali a pochodovali pěkně zčerstva. Venku se podával slíbenej džus, lidi se zastavovali na pokec, a já odcházel do obchodu sklíčen faktem, že asi nebudu spasen. Což hodlám oslavit drahým pivem a levným vínem který mi pan Chong (ano i v Austrálii prodávaj chlast vietnamci) ochotně prodal. A jestli neumřel, prodává ho dodnes, bohabojným i pohanům.

Něco z výše jmenovaného je zdokumentováno ZDE.

3 thoughts on “šuf : antikrist na výletě

  1. Jaa

    Nevím..
    choo, já tu taky první neděli byla náhodou na mši(jsem šla z bazénu a zrovna zvonili na ranní(teda spíš sopolední), ovšem zdejší kostel(y) vážně stojí za to.. Nádhera gotická, kde se prostě vážně cítíš jinak.. Tak jsem poslouchala mši v Dutsch a z vyfasovaného zpěvníku pokoušela vydolovat melodii.. Ale z tvého vyprávění mám dost rozporuplný pocit- Ne že bych Nietscheho četla (to přijde), ale něco jsme teď brali.. Jednou z věcí kterou kritizoval byla nadbytná honosnost a zbytečnost církve.. Co vím, tak kostely v tomhle stylu se snaží o to, zmírnit své působení "my jsme veliká a svatá církev" ale spíš říkají "Pojď hledat se mnou".. A to bych řekla že mnohdy je v Nietscheho duchu.. Cos říkal o komunitě je v mnohých ohledech potřebný kritický pohled, ale v mnohých je to spíš banalizace víry. Asi to neumim podložit nějakými argumenty(budu o nich přemýšlet), ale mám ten pocit.. Řekla bych že větší procento z nich bude žít v duchu panské morálky více než lidé kteří do kostela nechodí..

    Reply
  2. Lucka

    Já taky nevim..
    Šmankote, toliko cizích slov najednou. Jsem já vůbec vaše ségra ??? Nicméně v otázkách víry, klonila bych se k tobě, Juro :o)

    Reply
  3. šuf

    nic proti ničemu, ani Nietzchemu
    Za cizí slova sorry, já s tim bojuju, fakt. Jsem zjistil že kolikrát mluvim jak nabubřelej pseudointelektuál. Přitom mam rodný jazyk docela rád, a vždycky jsem upřímně nesnášel chytráky co halí svý naprosto banální teorie do oblaků cizích slov aby to chytře vypadalo (sorry sociologové). Občas ale český slova tak pěkně nesedí – marně hledáte český ekvivalent slova ekvivalent atd. Tenhle blog mě mimo jiný má právě naučit psát, aby tomu jiný lidi rozuměli. Takže se příště zkusim polepšit. Vyroste-li ze mě intelektuál, rád bych si zachoval slovník hospodskýho povaleče, aby mi taky někdo rozuměl 🙂

    Tedy, nezoufej Luci – to jsme jenom zblbnutý z těch škol, snad nás to zase přejde.

    Nietzche hlavně psal, že opravdu celej člověk je se světem vyrovnanej a víru nepotřebuje. Nepotřebuje mystický fantazie aby se smířil s konečností a bezbarvostí vlastního života (a místo pasivního přijímání je třeba i překoná). To že tim pádem nepotřebuje ani drahý pompézní kostely je jen příjemnej důsledek.

    V austrálii už přinejmenším ty kostely odpadly. Víra jako opium lidstva zůstává – alespoň to tak navenek vypadá. Jo, možná že se lidi chodící pravidelně do kostela chovají morálněji než ostatní, určitě ale nejsou tak morální jak by odpovídalo jejich údajnýmu přesvědčení. My ateisti nepředstíráme identifikaci s nebeskými ideály, a proto aspoň nejsme takoví pokrytci.

    Já ty jejich komunity nebanalizuju, možná že jsou všichni bohabojnější, než bych do nich řekl. Jenom vyjadřuju vlastní názor, že spíš nikdo s nikým nic nehledá. Jen se tak sejdou na džus, zazpívaj si spolu v kostele, popovídaj si – což je nepochybně fajn. Jen to předstírání že jde o "něco vyššího", než když se babky sejdou na kafe a kremroli v cukrárně, to mě odpuzuje. Všem pravověrným se tímto omlouvam, netvrdim že neexistujou, jen se mi zdá že jsou uvnitř komunit spíš v menšině. Pokud ne (a to se může stát, co já vim o církevních komunitách, že jo), dobře pro ně.

    Reply

Leave a Reply to Lucka Cancel reply

Your email address will not be published.